Information
This project is closed since 14.01.2018.
- Country
- Mali
- LuxDev's country office
- Mali Office
- Implementation period
- 15 January 2016 - 14 January 2018
- Total duration
- 24 months
- Total budget
- 5,000,000 EUR
- Contribution breakdown
-
- Luxembourg Government
0 EUR - Contribution de l’UE
5,000,000 EUR
Videos
MALI - Association des pêcheurs de BOURRA (HERBA)
MALI - Relance des activités de pêche avec l'appui du projet "Relance de l'économie locale et appui aux collectivités - RELAC II" financé par l'Union européenne et mis en oeuvre par LuxDev
MALI - Projet de fabrication d'aliments bétail dans la commune de Taboye
MALI - Projet de fabrication d'aliments bétail dans la commune de Taboye avec l'appui du projet "Relance de l'économie locale et appui aux collectivités - RELAC II" financé par l'Union européenne et mis en oeuvre par LuxDev
MALI - Rencontre avec le Maire de Tessit à propos des activités du projet RELAC II
MALI - Rencontre avec le Maire de Tessit à propos des activités du projet "Relance de l’économie locale et appui aux collectivités - RELAC II" financé par l'Union européenne et mis en oeuvre par LuxDev
Projet de fabrication de Savon JONGOYE
MALI - Projet de fabrication de Savon à Wabaria avec l'appui du projet "Relance de l'économie locale et appui aux collectivités - RELAC II" financé par l'Union européenne et mis en oeuvre par LuxDev
RELAC II - Northern Mali: inclusive development in a fragile context
Building community resilience: boosting the local economy, recovering basic services and supporting local authorities Because of the security crisis affecting northern Mali, it is essential to improve social cohesion and strengthen local governance in order to prevent new conflicts. Increased stability is a condition for economic and social development. The RELAC (Recovery of the Local Economy and Communities Support) project, implemented by LuxDev and funded by the EU, enables the communities and municipalities of Timbuktu and Gao regions to develop their economy, provide local employment opportunities and ensure the proper functioning of basic social services (schools, health centres, water points).
MALI - Activités du RELAC II dans la Commune de Kirchamba
MALI - Activités du RELAC II dans la Commune de Kirchamba
MALI - Centre artisanal Hamabangou Tombouctou (RELAC II)
MALI - Centre artisanal Hamabangou Tombouctou (RELAC II)
MALI - Embouche ovine à Tombouctou (RELAC II)
MALI - Embouche ovine à Tombouctou (RELAC II)
MALI - Entretien avec le Maire et les autorités de Tombouctou (RELAC II)
MALI - Entretien avec le Maire et les autorités de Tombouctou (RELAC II)
MALI - Périmètre irrigué de la coopérative de Kirchamba (RELAC II)
MALI - Périmètre irrigué de la coopérative de Kirchamba (RELAC II)
MALI - Périmètre maraicher de la coopérative de Tarabangou (RELAC II)
MALI - Périmètre maraicher de la coopérative de Tarabangou (RELAC II)
Documentation
Carte des réalisations du programme RELAC I et RELAC II dans les regions de Tombouctou et Taoudenit
Carte des réalisations du programme RELAC I et RELAC II dans les regions de Gao et Ménaka
Final evaluation
The project MLI/802 seeks to address local needs in terms of equipment and rehabilitation of communal infrastructures, including schools, community health centres, water access points, town halls and district councils.
The project operates in 12 towns in the regions of Gao and Timbuktu:
- Gao Region: municipalities of Gounzoureye and Anchawadji for the district of Gao; and towns to Bourra, Bara, Ouattagouna and Ansongo for Ansongo;
- Region of Timbuktu : towns of Tindirma, Tienkour and Tingueriguef for Dire district; and towns to Alafia and Lafia Bourem Inaly for the district of Timbuktu.
The overall objective of the project is the "further stabilisation of targeted post-conflict areas by supporting the revival of the local economy and improving the services provided by the communities."
To contribute to this general objective, the project has two specific objectives.
- Specific objective 1: Revival of the local economy and the improvement of standards of living for households receiving support.
This objective is pursued through two components: (i) support for economic projects contributing to the revival of the local economy and (ii) social safety nets targeting the most vulnerable households. Economic projects are selected locally following diagnoses involving the authorities and populations, with criteria taking into account the viability of projects and their social impact.
- Specific Objective 2: Supported communities are able to fulfill their responsibilities in the service of the people.
This objective is also covered through two sets of measures: (i) a material support supplement (equipment or building repairs) after identification of the remaining needs and (ii) support for local authorities in the exercise of their duties . This support involves state services.
The results identified for achieving these objectives are to:
- Support local economic projects;
- Support the most vulnerable households through social safety nets;
- Meet the most pressing material needs of the authorities to meet commitments to the populations;
- Support communities in exercising their duties in service of the people.
Under specific objective 1, the project aims to directly support at least 720 households by supporting their economic endeavours and 2,400 very poor households through the provision of social safety nets. Under specific objective 2, the project supports 12 municipalities in improving their services to the population.
LuxDev is implementing the project with funding from the European Union’s Instrument contributing to Stability and Peace in the framework of regional efforts to address the root causes of fragility and insecurity through socioeconomic development. IcSP is an external assistance tool of the EU used to provide support for intervention in crisis situations and capacity building for organisations involved in the management of crisis situations and peace building.
Latest news
MLI/802-803 Relance de l'économie locale et appui aux collectivités (RELAC I et II)Atelier de team building - Tirer profit des expériences passées de LuxDev au Mali en matière de développement local
À mi-parcours du projet MLI/802 – RELAC I et au démarrage du projet MLI/803 – RELAC II, financés par l’Union européenne, à hauteur de 15 millions EUR, à travers l’instrument contribuant à la stabilité et à la paix au Mali d’une part (5 millions EUR) et le fonds fiduciaire d’urgence en faveur de la stabilité et de la lutte contre les causes profondes de la migration irrégulière et des personnes déplacées en Afrique d’autre part (10 millions EUR), un atelier de team building a été organisé à Bamako, les 29 et 30 novembre 2016, afin de renforcer la dynamique d’équipe et de travail qui évolue en trois lieux distincts et distants (une Unité de gestion du projet (UGP) à Bamako, un bureau à Gao et un bureau à Tombouctou).
Cet atelier, qui a vu la participation des équipes techniques du projet basées à Gao et à Tombouctou et de l’UGP basée à Bamako, a permis aux participants de mieux connaître le bailleur de fonds du RELAC I et II et de l’agence LuxDev à travers les présentations qui ont été faites par le chargé de programmes Trust Fund Sahel de la Délégation de l’Union européenne au Mali, Philippe DELERS, et la chargée de programmes Trust Fund Sahel et Lac Tchad de l’Union européenne à Bruxelles, Elena DI BIASIO, d’une part et par Lyn VOEGELE, représentante résidente du bureau LuxDev au Mali, d’autre part.
Il a également été l’occasion de tirer profit de l’expérience passée de LuxDev au Mali en matière de développement local, et notamment de la capitalisation sur la thématique de l’autonomisation des organisations communautaires de base et leur accompagnement pour un développement économique local durable dont les outils d’analyse et l’expérience ont été partagés avec les participants par deux personnes ressources internes à LuxDev mobilisées pour l’occasion, Samba BIBA, Expert en planification du développement et en maîtrise d’ouvrage du projet MLI/023 – Décentralisation et bonne gouvernance, et Michel CADALEN, coordinateur du programme MLI/501 – Appui aux filières agropastorales de Sikasso.
En effet, le RELAC I et II est un projet de développement local comme LuxDev a eu à en exécuter ces 10 dernières années au Mali, à la différence notable qu’il évolue dans un contexte instable et d’insécurité et a fait le choix de capitaliser sur les expériences positives passées de LuxDev et sur celles en cours, jugées inspirantes, pour augmenter sa qualité d’intervention sur le terrain.
On notera enfin que cet atelier a été l’occasion de définir la zone d’intervention du RELAC II et que les 30 communes d’intervention du RELAC I et II sont aujourd’hui identifiées et s’étendra aux régions de Ménaka et Taoudéni, en plus de celles de Gao et Tombouctou.
Mali: EU-funded local development project in the news
Project "Revival of the local economy and support to communities in northern Mali", financed by the EU, featured on television station ORTM:
Progress Report: Recovery of the local economy in northern Mali
The project MLI / 802 – Recovery of the local economy and support to communities in northern Mali –seeks to address local needs in terms of equipment and rehabilitation of communal infrastructures, including schools, community health centres, water access points, town halls and district councils. LuxDev is implementing the project with funding from the European Union’s Instrument contributing to Stability and Peace in the framework of regional efforts to address the root causes of fragility and insecurity through socioeconomic development.
The first months of implementation of the project have been dedicated to the organisation of missions and diagnostics of community workshops to collectively determine community needs and priorities. In 12 towns targeted by the project, including 6 in the region of Gao and 6 in the Timbuktu region, the workshops brought together elected officials (mayors, secretaries-general and officials representing various sectors such as education, agriculture and environment) with local populations, including village chiefs / factions, representatives of civil society including women and youth, community leaders, community health associations and school management committees, amongst others.
From 8 to 19 August 2016, 12 municipal council sessions were thus held to prioritise and validate requirements and deliberate lists. Despite being held during the winter period, which mobilises most communal councillors to work in the fields and makes access to municipal capitals difficult due to road conditions, the participation rate of local councillors was very satisfactory in each of the municipalities.
The successful sessions confirmed the relevance of the participatory and inclusive approach of the project for determining community priorities regarding material needs. Technical studies will now be conducted to quantify the extent of work and equipment required before recruiting suppliers and contractors through public tendering procedures.